Felaktig IP-adress – Inloggning med länk till bibliotek fungerar inte

Denna artikel gäller endast i de fall skolan kopplar upp sig mot Historiebiblioteket eller SO-biblioteket via länk (inte genom personliga konton till alla elever).

Så fungerar det

När man är uppkopplad via länk verifierar vi skolans licens genom att läsa av den IP-adress som besöket kommer ifrån. Det händer att skolor och kommuner byter sina externa IP-adresser, och då måste dessa uppdateras i vårt system.

Får du fram sidan Felaktig IP-adress?

Om du försöker logga in med länken och får fram en sida med meddelandet Inloggning misslyckades – Din IP-adress finns inte registrerad för skola XXXX. betyder det alltså att din skola har bytt extern IP-adress.

Meddela er(a) nya IP-adress(er)

Skicka ett meddelande till oss med er(a) nya IP-adress(er) genom vårt kontaktformulär så löser vi det omgående. Observera att det ofta är ett helt spann med flera adresser som behöver registreras.