De var sugna på att slänga bort häften med text mot att få jobba på sina datorer i stället

Anna Iveslätt, lärare i engelska på Rödsleskolans högstadium i Oskarshamn, upptäckte Digilärs läromedel hösten 2017. Det var i samband med de muntliga nationella proven som hon behövde något för eleverna att jobba självständigt med.

Anna ser tillbaka på de första inledande veckorna med Digilär och berättar att eleverna fick jobba mycket på egen hand i klassrummet – medan hon satt i grupprummet med de som gjorde de nationella proven. Hon skrev varje vecka en plan över vilka uppgifter som eleverna skulle göra.
– Det som var så bra var att ingen blev färdig för det fanns alltid mer att göra. Det var många elever som tyckte att det var kul, det fanns mer och om någon blev klar klickade jag bara dit en uppgift till, berättar hon.

Anna säger att hon kommit igång bra med läromedlet sedan starten och lovordar även supporten som har funnits där för att hjälpa henne.
– Några elever hade svårt att logga in men jag tycker att det är suveränt med chatten, jag har fått hjälp direkt. Det är toppen, berömmer hon.

 

”De kan göra om uppgifterna tills det blir rätt och de får omedelbar respons på sitt arbete. Det sporrar många elever till att jobba mer än de brukar, i alla fall i den här klassen.”

 

Eleverna har kommit igång snabbt med läromedlet, de är duktiga på hur de ska göra och de hjälper också varandra, berättar Anna entusiastiskt.
– De hjälper även mig ibland, säger Anna. Jag ser ju hur det ser ut i ”lärarvyn”, så ibland får de visa mig hur det ser ut ur ett elevperspektiv. Vi hjälps åt!

Anna har tidigare hämtat en del eget material och jobbat tematiskt med engelsktalande länder. Vi undrar vad hennes första intryck av Digilärs läromedel i engelska är?
– Mycket positivt. Alla de länder jag brukar jobba med finns ju i Digilär. Det är bra att kunna blanda så att lektionerna blir variationsrika. Läsa, lyssna, se och skriva är förmågor som ska tränas hela tiden och nu kan mina elever träna de flesta av förmågorna varje lektion. Det är superbra med länkar till filmer och spel, jag får allt serverat.

Hur har mottagandet från eleverna varit?
– Väldigt positivt, de var sugna på att slänga bort häften med text mot att få jobba på sina Chromebooks i stället. Det blir väldigt individanpassat, de kan pausa, stoppa, gå tillbaka och förstå.

Med digitala verktyg får eleverna direkt och positivt feedback. Det här lyfts fram i forskningen och även Anna upplever de fördelar som en ögonblicklig återkoppling ger.
– De kan göra om uppgifterna tills det blir rätt och de får omedelbar respons på sitt arbete. Det sporrar många elever till att jobba mer än de brukar, i alla fall i den här klassen.

 

”De hittar regler, de börjar på enkla nivåer och jobbar sig uppåt. De får omedelbar respons och jag slipper rätta.”

 

I läromedlet finns bl.a. grammatikuppgifter och självrättande övningar för att eleven ska träna och visa sina kunskaper. Är det något ni har kommit igång med och hur har det varit?
– Grammatikuppgifter som är självrättande har vi jobbat med och det är verkligen toppen. De hittar regler, de börjar på enkla nivåer och jobbar sig uppåt. De får omedelbar respons och jag slipper rätta, avslutar Anna.

Prova Digilär kostnadsfritt i 14 dagar

Vill du veta mer om Digilärs läromedel för högstadiet, gymnasiet och snart även mellanstadiet men saknar licens? Ingen fara – du kan starta upp ett gratis testkonto och få tillgång till allt material i 14 dagar.