Nu ökar vi takten för våra digitala läromedel

En står för tradition, kvalitet och läromedel som vilar på vetenskaplig grund. Den andra är en nykomling i sammanhanget, men ändå en veteran inom just sitt område – helt digitala läromedel. Nu blir Natur & Kultur och Digilär mer än bara vänner och erbjuder Sveriges lärare och elever ett bredare och djupare utbud av kvalitetssäkrade digitala läromedel.

Linda Ahrgren, VD för Digilär

Den gemensamma nämnaren mellan Natur & Kultur och Digilär är det brinnande engagemanget för lärande och undervisning. Men det finns ytterligare en koppling och det är Linda Ahrgren, nytillträdd vd på Digilär efter grundaren Stellan Wigh. Innan dess ledde Linda Ahrgren Natur & Kulturs digitala medier-avdelning.

– Det är lätt att se hur vi kan komplettera varandra och vi kommer att bli otroligt starka tillsammans, säger Linda Ahrgren.

Helena Holmström, förlagschef på Natur & Kultur Läromedel bekräftar att förvärvet av Digilär stärker dem båda.

– Med Digilär som dotterbolag och fristående del i Natur & Kultur-familjen kan vi erbjuda Sveriges lärare och elever ett allt bredare och bättre digitalt stöd i undervisningen, säger hon.

Genom den nya relationen får Digilär ökade muskler och tillgång till experter och kvalitetssäkrat innehåll i fler ämnen än idag. Det ger möjlighet att höja användarvänligheten och öka utvecklingstakten. Digilärserien kommer nu att kunna växa med fler ämnen för högstadiet och gymnasiet, och under höstterminen 2018 även att sträcka sig till mellanstadiet.

Vilka är de då, den pigga uppstickaren från Vaggeryd, Sveriges Silicon Valley?

Digilär grundades av den innovativa historieläraren Stellan Wigh och hans kompanjon Mikael Wahss. Det första heldigitala läromedlet lanserades 2011. Idag finns det över 90 000 Digilär-användare runtom i landet. Ambitionen är att alla som vill enkelt ska kunna tillgodogöra sig innehållet i läromedlen.

– Tillgänglighet är otroligt viktigt för oss, säger Linda Ahrgren, och Digilär har länge arbetat för att skapa läromedel som fungerar för alla.

Digilär har ett mycket nära samarbete med SPSM (Specialpedagogiska Skolmyndigheten) och har utarbetat flera möjligheter till lässtöd. Lättläst, talsyntes, individuella inställningar, inläst tal, fördjupningstexter och ordförklaringar är några av de funktioner som underlättar lärandet.

– För oss är det också viktigt att vara relevanta och aktuella. Det finns en kultur i företaget att dela med sig av spaningar från omvärlden och alla på Digilär brinner för branschen. Det är den passionerade entreprenörs- och nybyggarandan i oss som gör att vi ständigt har fingret på pulsen.

Ett bra digitalt läromedel ska alltid vara uppdaterat efter såväl läroplan som aktuella händelser. Vare sig det är en nyvald president eller en ny vetenskaplig upptäckt som påverkar samhället ska det synas i läromedlen. Det är också viktigt att använda tillgänglig teknik på bästa sätt.

– Tidigare kändes det som att fokus låg på själva digitaliseringen. Nu tycker jag att lärare och elever ställer allt högre kvalitetskrav på de digitala läromedlen, både vad gäller innehåll och användarvänlighet vilket är en mycket sund trend, säger Linda Ahrgren.

Hur ser då ett riktigt bra digitalt läromedel ut?

– Det ska alltid ha ett tydligt pedagogiskt och didaktiskt perspektiv och fokus på användarupplevelsen. Det ser vi som en ren hygienfaktor. Jag är övertygad om att lärarens och elevens behov kommer att visa vägen, även framåt. Därför är det också viktigt att kunna göra snabba iterationer vid behov.

Samarbete är en nyckelfaktor för att utveckla bra läromedel, enligt Linda Ahrgren. Det krävs en nära relation mellan produktutvecklare, lärare och elever och nu växer möjligheterna till goda samarbeten än mer när ämnesexperterna, redaktörerna och utvecklarna på Natur & Kultur blir mer än bara vänner med Digilär.